Tytuł projektu:
Opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zamościa
Umowa o dofinansowanie projektu:
FELU.05.03-IZ.00-0002/23-00 zawarta w dniu 28.07.2023 r.
Program:
Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027
Priorytet:
V Zrównoważona mobilność miejska
Działanie:
5.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych (typ projektu 1)
Budżet projektu:
całkowita wartość projektu: 199 920,00 zł
wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 169 932,00 zł
Okres realizacji projektu:
rozpoczęcie realizacji: 01.09.2023
zakończenie rzeczowe realizacji: 29.11.2024
zakończenie finansowe realizacji: 27.12.2024
Cele projektu:
Projekt dotyczy opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zamościa.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zamościa (SUMP od ang. Sustainable Urban Mobility Plan), dalej: PZMM MOF Zamościa, jest planem strategicznym, zaprojektowanym tak, aby spełniać potrzeby mobilności osób (szczególnie mieszkańców MOF Zamościa) oraz gospodarki zarówno w Zamościu, jak i jego obszarze funkcjonalnym – Gminy Zamość, przy zapewnieniu lepszej jakości życia. Opiera się on na dotychczasowych praktykach planistycznych oraz bierze pod uwagę kwestie integracji, udziału społecznego oraz zasad oceny.
Obszar PZMM MOF Zamościa
Miejski Obszar Funkcjonalny Zamościa obejmuje: miasto Zamość - jako ośrodek rdzeniowy oraz gminę wiejską Zamość - jako strefę zewnętrzną MOF Zamościa. Ponadto PZMM MOF Zamościa musi również brać pod uwagę (analizować i uwzględniać w zaplanowanych działaniach) powiązania funkcjonalne istniejące pomiędzy MOF Zamościa a jednostkami samorządu terytorialnego leżącymi poza obszarem MOF Zamościa, jeżeli powiązania takie są istotne z punktu widzenia celów PZMM MOF Zamościa.
Transport na obszarze MOF Zamościa
Idea zrównoważonego transportu zakłada, że rozwój transportu publicznego i systemu dróg dla rowerów oraz zachęcenie do korzystania z przyjaznych środowisku sposobów przemieszczania się, przy prawidłowym planowaniu przestrzennym takie podróże umożliwiającym, gwarantuje lepszą jakość życia mieszkańców.
Rozbudowa sieci połączeń autobusowych, odnowa floty pojazdów komunikacji zbiorowej, rozbudowa sieci dróg rowerowych, budowa węzłów przesiadkowych, a także zwiększenie znaczenia ruchu pieszego powinny przyczynić się do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców i zmniejszanie potrzeby używania własnego samochodu w podróżach codziennych (podróże obligatoryjne, głównie w relacjach dom – praca i dom – szkoła).
Tworzenie PZMM MOF Zamościa
Istotnym wyróżnikiem PZMM MOF Zamościa jest innowacyjne podejście do planowania, ponieważ kładzie on bardzo duży nacisk na zaangażowanie mieszkańców i interesariuszy oraz ścisłą współpracę wielu instytucji zajmujących się planowaniem transportu oraz przestrzeni miejskiej. Dzięki temu zawierać on będzie analizy dotyczące zrównoważonej mobilności:
diagnozę stanu mobilności w MOF Zamościa - rodzaje przemieszczania się, infrastrukturę transportową, transport zbiorowy oraz uwzględnione w dokumentach strategicznych i planistycznych obwiązujących na obszarze MOF Zamościa kierunki rozwoju i działania,
podsumowanie obecnej sytuacji i stanu mobilności w MOF Zamościa w formule analizy SWOT, wskazującej na konieczne do poprawy lub wdrożenia elementy zrównoważonej mobilności,
przeprowadzenie badań ankietowych wśród mieszkańców na obszarze MOF Zamościa dot. ich zachowań i preferencji komunikacyjnych,
przeprowadzenie konsultacji społecznych i warsztatów z mieszkańcami i interesariuszami,
określenie na podstawie wniosków z diagnozy, konsultacji, warsztatów i opinii mieszkańców i interesariuszy właściwej wizji PZMM MOF Zamościa oraz wyznaczenie prawidłowych celów horyzontalnych i realizujących je celów operacyjnych,
przykładowe scenariusze rozwoju wpisujące się realizację PZMM MOF Zamościa, uwzględniające różne uwarunkowania gospodarcze, społeczne i finansowe,
stworzenie właściwych pakietów działań i kierunków rozwoju zrównoważonej mobilności, dedykowanych indywidualnie poszczególnym strefom funkcjonalnym MOF Zamościa,
kierunki rozwoju,
system monitoringu wskaźników produktu (bezpośrednie efekty realizacji PZMM MOF Zamościa).
PZMM MOF Zamościa ma przyczyniać się do zmniejszania negatywnego wpływu transportu na środowisko, takiego jak:
-
zanieczyszczenie powietrza,
-
hałas,
-
zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.
Warunkiem tych zmian jest zwiększenie roli środków transportu przyjaznych środowisku, do których należą:
-
transport publiczny,
-
rowery,
-
komunikacja piesza,
-
transport elektryczny.
PZMM MOF Zamościa będzie obejmować kompleksowo wszystkie właściwe formy przemieszczania oraz interakcje między transportem i zagospodarowaniem przestrzennym. Będzie w sposób kompleksowy uwzględniać kwestie infrastrukturalne, organizacyjne i operacyjne, budując kompleksową logikę zmian.
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, realizacja PZMM MOF Zamościa wymaga zachowania partycypacji społecznej na każdym kluczowym jej etapie, tj. (1) warsztaty diagnostyczne, (2) warsztaty nad rozwiązaniami oraz (3) opiniowanie projektu gotowego Planu. Udział w nich powinni wziąć zarówno mieszkańcy MOF Zamościa (w tym osoby ze szczególnymi potrzebami) , jak i tzw. Interesariusze PZMM MOF Zamościa, czyli:
przedstawiciele Miasta Zamość, Gminy Zamość i Powiatu Zamojskiego, jednostek pomocniczych, gmin i powiatów ościennych, samorządu województwa, itp.,
przedstawiciele jednostek podległych Miastu Zamość i Gminie Zamość, spółek miejskich itp., w tym osób odpowiedzialnych za transport, planowanie przestrzenne, edukację, organizację i bezpieczeństwo ruchu oraz ochronę środowiska,
przedstawiciele publicznego transportu zbiorowego (powiatowego, miejskiego, podmiejskiego, międzymiastowego) i zarządcy infrastruktury (np. GDDKiA, ZDW w Lublinie, PKP PLK, zarządy dróg powiatowych i gminnych, kolejowy przewoźnik regionalny),
przedstawiciele stowarzyszeń, lokalnych grup działania, rad osiedli, rad sołeckich, organizacji pozarządowych, lokalnych środowisk naukowych itp.,
przedstawiciele szkół,
przedstawiciele firm lub pracodawców, w szczególności zatrudniających ponad 100 pracowników.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie